05.03.2021
מרכז רפואי בני ציון מרכז רפואי בני ציון
line_grad.jpg (713 bytes)
ENGLISH العربية
דף הבית
מי אנחנו מחלקות ושירותים פניות הציבור פורומים פרסומים מדעיים

כתבות בנושא הריון ולידה

  את והעובר שלך - מסע בזמן    כיצד נולדים תינוקות?    אלחוש אפידורלי בלידה    עיסוי רפואי בהיריון ובלידה    פעילות גופנית בהריון    השראת לידה (זירוז). מתי, למה ואיך?    רפואה משלימה בהריון    טיפת חלב ראשונית - במחלקת יולדות בבי"ח בני ציון  

פעילות גופנית בהריון

במהלך העשורים האחרונים, ההתייחסות לפעילות גופנית של נשים בהריון השתנתה מן הקצה אל הקצה. בשנות ה - 50 הסטנדרטים המקובלים התירו לנשים בהריון ללכת עד 1 מייל (1.6 ק"מ) בלבד ליום, ואף הומלץ לחלק הליכה זו למספר קטעים נפרדים במשך היום.
ב - 1985 קבע האגוד האמריקאי לגינקולוגיה ולמיילדות (ACOG) כי רוב התרגילים האירוביים הם בטוחים, אם כי הציב גבולות ביחס למשך זמן האימון (15 דקות ביום) תוך הקפדה שלא לעבור מעל קצב דופק מקסימלי של 140/דקה.

הדופק המקסימלי בפעילות גופנית בנשים שאינן בהריון מוערך עפ"י נוסחה פשוטה,
דופק מומלץ = 220, פחות הגיל. הדופק המקסימלי המומלץ לנשים בהריון בעת פעילות גופנית הוא כמובן נמוך יותר, אינו עובר 75% עד 80% מהדופק שבנוסחה והוא מותאם לגיל היולדת. בקבוצת הגיל 20 - 29 הדופק המקסימלי המומלץ בפעילות הוא 135 - 150 בדקה, בקבוצת גיל 30 - 39 הדופק המומלץ הוא 130 - 145 בדקה, ובנשים בהריון שגילן מעל 40 מומלץ דופק של 125 - 140 בדקה בלבד.

ב - 1995 פרסם אותו אגוד רפואי המלצות המבוססות על עבודות מחקר הקובעות כי נשים בהריון חסר סיבוכים וסיכונים, יכולות להתאמן כמו נשים שאינן בהריון. הן יכולות להתאמן בעוצמה קלה עד בינונית, תוך השגת תועלת בריאותית להן ולעובר. עדכונים קלים להנחיות אלה התווספו ב - 2002  וב - 2003, והם מופיעים גם בהתוויות האגוד הבריטי לנשים ולמיילדות (RCOG). זמן האימון המומלץ עלה ל - 30 דקות ביום, ברוב ימות השבוע (כמובן, תוך התחלה בזמן האימון מ 5 - 10 דקות תוך עלייה הדרגתית עד ל - 30 דקות ביום).

עפ"י הנחיות אלה, פעילות גופנית בהריון מסייעת בהפגת העייפות המשנית לעלייה במשקל, מפחיתה את תחושת הנפיחות, את דרגת העצירות, את כאבי הגב, משפרת את היציבה, את מצב הרוח, מפחיתה תופעות חרדה ולחץ הנפשי ומשפרת את איכות השינה. תהליך הלידה אף הוא עובר בצורה קלה יותר עבור יולדת, ששמרה על רמה קבועה ונאותה של פעילות גופנית, לעומת יולדת שלא הייתה פעילה כלל. עבודות מחקר שנעשו הוכיחו פחות סימני מצוקה עוברית ו - Apgar Score טוב יותר בילודים לאמהות שהקפידו על פעילות גופנית סדירה.

היות והשינויים ההורמונאליים בהריון מביאים לשינויים במפרקים, להרפיה של הרצועות התומכות במפרקים ובשרירים, וכמובן לשינויים ביציבה (שהם בעיקר פועל יוצא של העלייה במשקל), ברור מאליו שעל הפעילות הגופנית להיות נטולת תנועתיות פתאומית או חדה, העלולה לגרום לאיבוד שיווי משקל ולשברים משניים.

יש להימנע מפעילות גופנית בתנוחת פרקדן, בשכיבה, בעיקר לאחר שבוע 16, מאחר וקיים לחץ מוגבר על הווריד בנבוב התחתון, הקטנת החזר דם וורידי ללב. עם ירידה בתפוקת הלב יש סיכון מסוים לעובר. יש להימנע כמובן מפעילות גופנית בתנאי חום ולחות מוגברים, ובוודאי שלא כאשר סובלים מעליית חום. בעת ההריון הפעילות המטבולית גוברת ואיתה ייצור החום מוגבר, על כן, פעילות בתנאי חום רב עלולה לגרום לעליית חום המסוכנת לעובר עם סיכון טרטוגני. יש להפסיק כל פעילות גופנית כאשר מופיעות הפרשות וגינליות, סחרחורות, חולשה, כאבי ראש, נפיחות וכאבים בקרסוליים, תחושה של ירידה בתנועתיות עובר או הופעת התכווצויות של הרחם. הפעילות הרצויה היא בעמידה או בישיבה, הליכה וכמובן שחייה. אופני כושר אפשריים, אם כי עליהם להיות מצוידים בתומך גב/משענת (אופניים מסוג Recliner שמאפשרים דיווש ללא לחץ על הבטן). ריצה היא אפשרית, אך איננה מומלצת לנשים שלא נהגו לרוץ בקביעות לפני ההריון מאחר והיא יכולה לאתגר את היציבה.

כל אישה בהריון חייבת להיוועץ בגינקולוג המטפל באשר לביצוע פעילות גופנית, מאחר וקיימים מצבים רפואיים שונים ומחלות (כגון סכרת, יתר לחץ דם ועוד) שבהן לא תותר פעילות גופנית, או שהיא תותר בהגבלות מסוימות.

 

 

  חזרה לראש הדף
מועדון יולדות
מועדון יולדות
מועדון יולדות
ניוזלטר
קורס הכנה ללידה
סיור בחדרי לידה
טפסי הרשמה
כנסים וארועים
כתבות בנושא הריון ולידה
בניית אתרים
קידום אתרים ע"י
כל הזכויות שמורות למרכז רפואי בני ציון © 2009